KMO Anadolu Otoyolu İşletmesi A.Ş. Asfalt Bakım Onarım İşleri
Proje Süresi: 120 Gün
İşveren: KMO Anadolu Otoyol İşletmesi A.Ş.Proje Adı: Asfalt Bakım Onarım İşleri
Katman Yapısı
- Aşınma Tabakası
- Binder Tabakası
- Alt Temel, Temel Katmanı
Kullanılan Makine ve Ekipmanlar
- Finisher (Asfalt Serim Makinesi)
- Silindirler: Asfalt Silindiri, Küçük Asfalt Silindiri
- Yükleyiciler: Mini Yükleyici, Vabil
- Diğer Ekipmanlar: Derz Kesme Makinesi, Kompaktör, Lowbet, Komyonet, Servis Aracı, Binek Araç, Harita Ölçüm Cihazları
1. Asfalt Betonu Aşınma Tabakası (Tip-1) Uygulama
Genel Açıklama:Bu teknik şartname, yol yapımında kullanılacak olan 5 cm sıkışmış kalınlıkta Tip-1 asfalt betonu aşınma tabakasının yapımını kapsar. Kullanılacak malzemeler, üretim yöntemleri ve kalite kontrol esasları Karayolları Genel Müdürlüğü Teknik Şartnamesi ve ilgili Türk Standartlarına uygun olarak belirlenmiştir.
Malzeme Özellikleri:
- Agrega Kaynağı: Kırılmış ve elenmiş sert ocak taşı
- Granülometri: Karayolları Teknik Şartnamesi’ne uygun
-
Fiziksel Özellikler:
- Los Angeles Aşınma Değeri: %30’dan az
- Su Emme Oranı: %2,5’ten az
- Donma-Çözülme Kaybı: %10’dan az
- İnce Malzeme (0,075 mm altı): KTŞ limitlerinde
-
Bitüm: 50/70 penetrasyonlu saf asfalt bitümü (TS EN 12591’e uygun)
- Bitüm Oranı: Karışım dizaynına göre %4,5–5,5
- Filler: Öğütülmüş kireçtaşı tozu veya çimento (karışıma %2–4 oranında ilave edilecektir)
Üretim ve Serim:
-
Karışım Hazırlığı: Karışım, asfalt plentinde sıcak karışım olarak hazırlanacak, agregalar, bitüm ve filler uygun oranlarda karıştırılacaktır.
- Karışım Sıcaklığı: 150–170 °C
- Bitüm Sıcaklığı: 150–160 °C
- Nakliye: Karışım, damperli kamyonlarla şantiye alanına taşınacaktır. Sıcaklık, 140 °C’nin altına düşmeyecektir.
-
Serim: Serim işlemi finisher ile yapılacak ve düzgün yüzey elde edilecektir.
- Serim Kalınlığı: 5 cm sıkışmış kalınlık (serim öncesi yaklaşık 6 cm).
-
Sıkıştırma: Serimden hemen sonra sıkıştırma işlemi başlanacak. Sıkıştırma silindiri, lastik tekerlekli silindir ve statik silindir sırasıyla kullanılacaktır.
- Hedef Yoğunluk: %98 (Marshall yoğunluğu esas alınarak).
Yüzey Kalitesi:
- Düzgün, dalgasız, çatlak ve segregasyonsuz bir bitiş tabakası elde edilecektir.
- Kot Farkı: 3 m’lik mastar ile ölçülen kot farkı 6 mm’yi geçmeyecektir.
Kalite Kontrol ve Deneyler:
- Marshall Stabilite, Akma, Boşluk Oranı ve Bitüm Oranı testleri yapılacaktır.
- Sıkıştırılmış tabakada çekirdek numune alınarak yoğunluk ve kalınlık kontrolü sağlanacaktır.
2. Asfalt Betonu Binder Tabakası Yapılması
Genel Açıklama:Bu şartname, yol üstyapılarında kullanılacak 7 cm sıkışmış kalınlıkta asfalt betonu binder tabakasının üretim, serim, sıkıştırma ve kalite kontrol esaslarını kapsar.
Malzeme Özellikleri:
- Agrega Kaynağı: Kırılmış ve elenmiş sert ocak taşı
- Granülometri: Karayolları Teknik Şartnamesi (KTŞ) Tip-2 binder tabakası granülometrisi
-
Fiziksel Özellikler:
- Los Angeles Aşınma Değeri: %30’dan az
- Su Emme Oranı: %2,5’ten az
- Donma-Çözülme Kaybı: %10’dan az
- İnce Malzeme (0,075 mm altı): KTŞ limitlerinde
-
Bitüm: 50/70 penetrasyonlu asfalt bitümü (TS EN 12591)
- Bitüm Oranı: Marshall karışım dizaynına göre %4,0–4,8
- Filler: Öğütülmüş kireçtaşı tozu veya çimento (karışıma %1–3 oranında ilave edilecektir)
Üretim ve Serim:
-
Karışım Hazırlığı: Asfalt plentinde sıcak karışım olarak hazırlanacak ve uygun oranlarda karıştırılacaktır.
- Karışım Sıcaklığı: 150–170 °C
- Bitüm Sıcaklığı: 150–160 °C
- Nakliye: Karışım, damperli kamyonlarla şantiye alanına taşınacaktır. Sıcaklık, 140 °C’nin altına düşmeyecektir.
-
Serim: Serim işlemi finisher ile yapılacaktır.
- Serim Kalınlığı: 7 cm sıkışmış kalınlık (serim öncesi 8–8,5 cm).
- Segregasyona izin verilmeyecektir.
-
Sıkıştırma: Serimden sonra sıkıştırma işlemi yapılacaktır.
- Ön Sıkıştırma: Vibrasyonlu silindir
- Ara Sıkıştırma: Lastik tekerlekli silindir
- Son Sıkıştırma: Statik silindir
- Hedef Yoğunluk: Marshall yoğunluğunun %98’i
Yüzey Kalitesi:
- Düzgün, segregasyonsuz ve homojen bir yüzey elde edilecektir.
- Kot Farkı: 3 m’lik mastar ile ölçülen kot farkı 8 mm’yi geçmemelidir.
Kalite Kontrol:
- Plent çıkışında alınacak numunelerde Marshall stabilite, akma, boşluk oranı ve bitüm oranı deneyleri yapılacaktır.
- Sıkıştırılmış tabakadan alınacak çekirdek numune ile yoğunluk ve kalınlık kontrolü yapılacaktır.
Ölçü Birimi: Ton
Bu proje, yol yapım ve bakım onarım işlerinin kaliteli, dayanıklı ve güvenli bir şekilde tamamlanmasını sağlamak için yüksek mühendislik standartlarına uygun şekilde gerçekleştirilecektir.

